Hur du positionerar ditt företag på LinkedIn
Närvaro på LinkedIn
Att vara aktiv på LinkedIn som B2B företag är viktigare än någonsin. I grund och botten handlar det om att vara positionerad på ett sätt som gör att kunderna hittar dig baserat på de frågeställningar de har kring ett specifikt problemområde. Om inte du dyker upp så kanske dina konkurrenter gör det.
Hur ska man tänka?
Hur ska man då tänka kring aktiviteter på LinkedIn – vad är rätt och vad är fel? Det är svårt att svara på utan att veta hur just dina kunders utmaningar ser ut och hur dina produkter eller tjänster möter dessa utmaningar. Att annonsera kommer alltid att vara den snabbaste vägen till resultat om det görs på rätt sätt (mer om det här). Men som ett komplement till annonseringen och som ett verktyg för att hålla kostnaderna nere för annonseringen, är ett relevant innehåll riktat mot din kund i rätt skede i köpresan guld värt.
Jobbar du inom B2B och dina kunder är företag så är LinkedIn ett nätverk där du behöver finnas. Att kommunicera via företagssidan är steg ett och att era anställda på företag ska vara aktiv är steg två. Det viktigaste är alltid att ha en sociala mediestrategi (förutom LinkedIn kanske även Facebook eller andra nätverk är aktuella för just ditt företag och dina produkter.)
Vi skulle kunna se LinkedIn som ett Facebook för företag och företagare. Innehållet är mer professionellt och kopplat till våra roller på företagen vi jobbar på. Även om LinkedIn på senare tid har börjat att mjukna upp och bli mer likt Facebook så finns det fortfarande en skillnad på innehåll.
Vad gäller LinkedIn och annonsering som är vår rekommendation att du skriver inlägg på er företagssida som du sedan sponsrar (annonsering). På så sätt når du din målgrupp både organiskt och genom att köpa trafik. Glöm aldrig – annonsering bör ligga i botten för det ni gör löpande men ett bra innehåll som dessutom leder till er webb är också det viktigt.