Skip to content
All posts

Din snabbguide till LinkedInannonsering

LinkedIn

LinkedInannonser

850 miljoner användare (310 miljoner aktiva) varav 4 miljoner i Sverige. Det gör LinkedIn till det största professionella nätverket och därmed en viktig kanal för ditt företag. Men hur kan man då nå ut utanför sin befintliga följarskara?

Här kommer förslag på hur du kan nå ut med hjälp av LinkedIn-annonsering

Sponsra poster

Se till att regelbundet posta på ditt företags sida och lägg till en budget för att boosta posterna till en bredare målgrupp. De köpta annonserna ser likadana ut i nyhetsflödet bara att det står ”Sponsrat” längst upp. Vill du bara sponsra vissa poster är ett tips att kolla på de annonser som presterar bra på företagssidan och sedan sponsra enbart dem. Då är det större sannolikhet att de flyger även i annonseringen.

LinkedIn-Promoted-Ad

Annonser

Det finns många typ av annonser i LinkedIn. Du kan skapa single image, video annonser, karusellannonser m.fl. Se till att skapa olika variationer på copy och bilder för att optimera ytterligare.

Sponsrade Inmail

Skapa personaliserade meddelande direkt till inkorgen. Dessa brukar ha dubbelt så hög konverteringsgrad som vanliga annonser enligt LinkedIns statistik.

LinkedIn-Text-Ads

Textannonser

Skriv korta inspirerande eller säljande texter i högerkolumnen intill nyhetsflödet på LinkedIn tillsammans med en 50×50 bild. Enkelt att sätta upp och du kan nå ut till en utvald målgrupp.

LinkedIn-InMail

Lead Gen annonser

Skapa en bra användarupplevelse och låt din målgrupp ladda ner guider och liknande direkt i annonsen istället för att klicka sig vidare till en landningssida. 

Betalningsmodell

Välj om du vill betala CPM (Cost Per Mille, dvs. kostnad per 1000 personer du når) eller CPC (Cost Per Click, dvs. att du betalar varje gång någon klickar på annonsen). För sponsrade InMail betalar du för skickade mail som når användaren. Du väljer ett budgettak för din annonsering för att kontrollera kostnaden.

Målgrupp

På LinkedIn-annonser kan du välja att annonsera mot specifika målgrupper baserat på exempelvis:

  • Land, stad
  • Företag
  • Bransch
  • Jobbtitel
  • Jobbfunktion
  • Yrkesnivå/senioritet
  • Studieinriktning
  • Företag
  • Utbildning
  • Följare på din sida
  • Kön
  • Ålder
  • Erfarenhetsår
  • Grupper
  • Kompetens

När du gjort dina val kommer LinkedIn estimera hur stor målgrupp det blir och för att kunna köra kampanjen måste det vara minst 300 personer. Vi rekommenderar att försöka få en målgrupp på ca 20-80 000 personer vilket gör att den är tillräckligt bred. 

Tänk på att LinkedIn automatiskt har "LinkedIn Audience Expansion" ikryssat för att nå en bredare målgrupp än du valt så se till att klicka ur den om du vill ha exakt den målgrupp du själv valt.

Ibland kan det bli snävt att målgruppstyra på jobbtitlar som många vill göra på LinkedIn och ett alternativ är då att rikta sig mot bransch i kombination med antal anställda.